ERVDITIO ANTIQVA
Revue électronique de l'érudition gréco-latine


Volume 16 (2024)
Résumés des articles


© Kunsthistorisches Museum, Vienna

Muriel Lafond, Giampiero Scafoglio & Fabrice Wendling – Introduction

La première session du Symposium Nicaeanum, organisée à Nice en septembre 2023, a été consacrée à Servius et à la nouvelle édition complète de ses commentaires avec traduction annotée entreprise par une équipe de chercheurs français et italiens pour la « Collection des Universités de France ». Les actes de cette journée d’études que nous présentons ici démontrent la richesse et l’utilité de l’œuvre du grammaticus, mais aussi les problèmes de critique textuelle, d’interprétation et de traduction qu’elle pose.

 The first edition of the Symposium Nicaeanum held in Nice in September 2023 was dedicated to Servius and the new complete edition of his commentaries with French annotated translation undertaken by a team of French and Italian scholars for the Collection des Universités de France. The proceedings of this conference, which we present here, display both the richness and the usefulness of the grammaticus’s work, as well as the challenges it raises in terms of textual criticism, interpretation, and translation.


Daniel Vallat – Vraies et fausses erreurs chez Servius, Aen. 1

À partir de cas précis, on envisage ici deux types d’erreurs : les « vraies » fautes attribuables au moins à l’archétype, sinon à Servius ; les « fausses » erreurs, leçons serviennes corrigées par les éditeurs sur une base ecdotique parfois fragile et abusive. On se demandera ce qu’un éditeur contemporain du commentaire de Servius peut faire de ces matériaux.

On the basis of specific cases, two types of errors are considered here: first, "true" mistakes attributable at least to the archetype, if not to Servius; then "false" errors, that is Servian lessons corrected by publishers on an ecdotical basis that was sometimes fragile and abusive. It will be asked what a contemporary editor of Servius’ commentary can do with these materials.   

 

Mathilde Simon – Le problème des citations virgiliennes dans le commentaire de Servius au chant VII de l’Énéide

Plusieurs passages du commentaire de Servius au chant VII de l’Énéide invitent à reconsidérer le texte de l’épopée car ils nous livrent des leçons nouvelles ou témoignent de controverses de la fin de l’Antiquité relatives à ces questions philologiques. Ce sont soit le lemme, soit des citations faites dans le cadre d’un autre commentaire, soit des développements dans lesquels le scholiaste justifie son choix qui documentent pour nous ces leçons divergentes, sans doute antérieures à Servius. Le choix du grammairien se fait selon les nécessités de la logique narrative et celles de la qualité esthétique de l’ouvrage. L’importance de ces questions textuelles ne résout pas la question des variantes d’auteur, mais rappelle la précocité des corrections apportées au texte virgilien, que nous pouvons tenter d’examiner à la lumière de l’histoire de la langue latine et grâce à des témoins négligés.

Several passages from Servius' commentary on Book VII of the Aeneid invite us to reconsider the text of the epic, as they offer new lectures or reflect late Antiquity controversies related to these philological issues. These divergent readings, likely predating Servius, are documented either by the lemma, by quotations made in the context of another part of the commentary, or through explanations in which the scholar justifies his choices. The grammarian's decisions are guided by the necessities of narrative logic and the aesthetic quality of the work. The significance of these textual questions doesn’t solve the question of the “author’s variants”, but it highlights the early emendations made to the Virgilian text, which we can attempt to examine in light of the history of the Latin language and with the help of neglected witnesses.   

 

Jean-Yves Guillaumin – « Mais vous, vous aurez faim ! » Isaïe 65, 13 dans la scolie du « Servius Danielis » à l’Énéide 8, 270

La scolie du « Servius Danielis » à l’Énéide 8, 270 se termine sur une citation assez inattendue, d’un texte biblique dans sa version grecque : humeis de peinasete (Isaïe 65, 13). Cela a été relevé par M. Lafond dans l’édition CUF de ce commentaire (2022). On pourrait penser à l’ajout d’un chrétien, mais la réflexion conduit à préférer l’hypothèse de la récupération anti-chrétienne et pro-païenne de trois mots dont l’auteur de la scolie retourne la signification en faveur d’une metanoia à laquelle il exhorte ses contemporains dont le paganisme tendrait à chanceler.

The scholion of Servius Danielis to Aeneid 8, 270 ends on a very unexpected quotation of a biblical text in its Greek version: humeis de peinasete (Isaiah 65, 13). This was picked out by M. Lafond in the CUF edition of this commentary (2022). One could think of a Christian’s addition, but on second thoughts is led to prefer the hypothesis of the scholiast’s anti-Christian and pro-pagan appropriation of three words whose meaning is reversed with the aim of helping a metanoia to which he urges his contemporaries whose paganism could stagger.

 

Giuseppe Ramires – Un ritorno al futuro: Servio ad Aen. IX

Nell’annunciare la sua nuova edizione del Commento di Servio al libro IX dell’Eneide, che sarà pubblicata nella prestigiosa « Collection des Universités de France », in collaborazione con Muriel Lafond e Sophie Roesch, l’Autore seleziona, esamina e discute una scelta di scolii problematici, proponendo soluzioni testuali innovative e valorizzando, ai fini della constitutio textus, le varianti e le aggiunte dei mss. della classe a, individuata dallo stesso Ramires in uno studio del 1996 e utilizzata nelle sue precedenti edizioni del Commento di Servio ai libri VII (Bologna, 2003), IX (Bologna, 1996) e VIII (Paris, 2022) dell’Eneide.

While announcing his new critical edition of Servius’ Commentary on Book IX of the Aeneid, to be published in the prestigious « Collection des Universités de France », in collaboration with Muriel Lafond and Sophie Roesch, the Author selects, examines and discusses a choice of problematic scholia, to propose textual solutions and enhancing, for the constitutio textus, the variants and additions of the mss. of class a, identified by Ramires himself in a 1996 study and used in his previous editions of Servius’ Commentary on books VII (Bologna, 2003), IX (Bologna, 1996) and VIII (Paris, 2022) of the Aeneid.

 

Sophie Roesch – Quid pro quo : quand Servius explicite Virgile (Comm. in Aen. IX)

La préposition pro, au sens de « au lieu de », est fréquemment utilisée par Servius et Servius Danielis (SD) pour pointer une difficulté d’ordre grammatical, lexical ou stylistique dans le texte de Virgile, et en proposer un équivalent à la portée de leurs élèves. Pro permet aussi aux grammatici de mettre en lumière les emplois de l’auctor qui ne sont pas autorisés au commun des mortels. Si ces deux visées sont communes à Servius et SD, on remarque cependant, entre les deux strates du commentaire, des différences liées à la fréquence des emplois de pro (bien plus importante chez SD), aux points de difficulté ciblés par la préposition (en particulier, SD porte une plus grande attention à la syntaxe des cas ainsi qu’au lexique), et au style respectif de chaque commentateur (Servius a un style plus « sec » et se contente souvent de donner une alternative à la forme problématique, tandis que SD offre davantage d’explications métalinguistiques). Ces différences s’expliquent sans doute par la période de rédaction plus tardive des ajouts de SD, le fait que les deux grammatici ne visent pas le même public, et enfin par les sources utilisées par le compilateur pour la strate SD..

The preposition pro, in the sense of « instead of », is frequently used by Servius and Servius Danielis (SD) to point out a grammatical, lexical or stylistic difficulty in Virgil's text, and to propose an equivalent within the reach of their students. Pro also enables the grammatici to highlight the uses of the auctor that are not permitted to ordinary mortals. While these two aims are common to Servius and SD, there are differences between the two layers of the commentary, as regards the frequency of use of pro (much higher in SD), the difficulties targeted by the preposition (more specifically, SD pays more attention to the case syntax and to the lexicon), and to the respective styles of each commentator (Servius has a "drier" style and often gives simply an alternative to the problematic form, whereas SD offers more metalinguistic explanations). These differences can no doubt be explained by the later writing period of SD's additions, the fact that the two grammatici do not target the same audience, and finally by the sources used by the compiler for the SD layer.

 

Fabio Stok – Il commento serviano alle Georgiche : problemi testuali ed editoriali

La progettata edizione CUF del commento serviano alle Georgiche si propone di rimediare alle insufficienze e ai limiti dell’edizione ottocentesca Thilo, pubblicata in un’epoca in cui la conoscenza della tradizione manoscritta di Servio era molto limitata. L’edizione pone problemi testuali ed editoriali connessi all’esigenza di pubblicare tre commenti diversi, quello di Servio, il cosiddetto Servius Danielis, e gli Scholia Vaticana. Nel contributo sono discussi i problemi editoriali posti da questi testi e sono indicate le modalità che verranno adottate nell’edizione. Nell’articolo è inoltre esposta la tradizione manoscritta del commento, è proposto uno stemma dei manoscritti selezionati e sono esaminate le diverse tipologie dei problemi testuali che l’editore deve affrontare.

The edition of Servius’ commentary on Virgil’s Georgics envisaged for the CUF collection aims to remedy the several limits and insufficiencies of the edition published by Thilo in the 19th century, when the knowledge of Servius’ manuscript tradition was very limited. The edition involves problems connected with the presence of three different commentaries, the one by Servius, the so-called Servius Danielis and the Vatican scholia. The editorial problems regarding these texts are discussed in this paper, presenting the solutions that will be adopted in the edition. The outline of the manuscript tradition is drawn, with a stemma of the selected manuscripts. The different typologies of the textual problems are also discussed.

 

Muriel Lafond – Jeux d’échos et citations internes dans le commentaire aux Géorgiques

Les commentaires de Servius aux Géorgiques souffrent d’un net désintérêt de la part des chercheurs. Leur position terminale ainsi que leur concision y contribuent et l’on pourrait penser que Servius considère que tout a été dit auparavant. Nous étudierons comment le grammaticus signale en effet, de façon explicite ou non, les renvois à ce qui précède, tissant tout un réseau de relations intratextuelles et de jeux d’échos. Il invite cependant à une circulation au sein des commentaires qui ne suit pas nécessairement l’ordre d’écriture des livres, contrairement à ce que l’on a souvent dit, et témoigne de la richesse de ces commentaires aux Géorgiques si souvent ignorés.

Servian commentaries on the Georgics suffer from a clear lack of interest from researchers. Their terminal position and conciseness contribute to this situation, and one might think that Servius believes everything has already been said. We will study how the grammaticus explicitly or implicitly signals references to what precedes, weaving a whole network of intratextual relations and echoes that invite circulation within the commentaries, without necessarily following the order in which the books were written as searchers have often said, while also demonstrating the richness of these often-ignored commentaries on the Georgics.   


Jacques Elfassi – Chronique isidorienne VIII (2022-2023)

Cet article propose la liste des livres ou articles consacrés à Isidore de Séville et publiés en 2022-2023, accompagnés d’un bref commentaire. La première partie comporte un complément aux sept « Chroniques isidoriennes » parues précédemment dans Eruditio antiqua (travaux publiés entre 2009 et 2020).

This article proposes a list of the books or articles dedicated to Isidore of Seville and published in 2022-2024, together with a brief commentary. The first part contains a complement to the seven “Isidorian Chronicles” previously issued in Eruditio antiqua (research works published between 2009 and 2020).